DE DWANGBUIS VAN DE EXECUTIEVE FUNCTIES

van al die woorden of termen veel gemakkelijker. dan kunnen we ons er een beeld bij vormen, er een verhaal van maken of er gevoel bij krijgen. ook is belangrijk te weten waarom we iets moeten leren, wat het nut ervan is. Grote kans dat ons werkgeheugen de stof wel prima opslaat als we zo mogen leren. behalve dat het saai is om losstaande dingen te moeten reproduceren, ondermijnt de manier van overhoren op scholen ook sterk het zelfvertrouwen. Als je niet feilloos kunt herhalen wat er net in de klas of een testsituatie is gezegd, dan is het fout, krijg je geen compliment en wordt er afkeurend naar je gekeken. dat maken conceptueel denkers al van jongs af aan mee. er wordt niet gezien dat zij beelddenkers zijn en veel minder in taal denken. de vele associaties die zij bij een zin krijgen, verbeelden zich in het hoofd en verrijken het gehoorde met veel meer informatie. die informatie wordt weer omgezet naar taal. maar als je dat verwerkt in je antwoord is het uiteraard fout, want dat valt buiten de opdracht of de verwachting. Als dit regelmatig gebeurt, neemt het zelfvertrouwen al snel af. toetsen en andere testsituaties zijn daarom vaak extra stressvol. en dan laat het werkgeheugen ons in de steek. niet omdat we het niet hebben, maar door de hoeveelheid stress die er met het testen ervan gepaard gaat! geen gebrek aan concentratie nog een open deur voor mensen met AdHd of Add: slecht je aandacht bij iets kunnen houden. ook zo’n voorbeeld van een zogenaamde 30 I&W mAGAZIne nr 3 - 2023 zwakke eF. precies daar gaat het over bij in feite alle conceptueel denkers. Zij raken vermoeid, afgeleid of verveeld: • als er veel herhaling is van dingen die ze al weten, zoals op school zoveel gebeurt; • als ze de hele dag iets moeten doen waar ze niet goed in zijn, vervolgens continu te horen krijgen dat ze het niet goed doen en niet kunnen ontdekken waar ze wel goed in zijn; • als ze met dingen bezig moeten zijn die oninteressant zijn, waar ze het nut niet van inzien of waarvan het doel onbekend is; • als er geen uitdaging is of er niets nieuws te leren valt. dit speelt vaak al vanaf de basisschool en levert veel stress en frustratie op bij conceptueel denkende leerlingen. daar wordt op school geen rekening mee gehouden en daardoor worden de verkeerde conclusies getrokken. conceptueel denkers kunnen zich juist heel goed focussen op iets, als het maar interessant is! of zij focussen zich op veel dingen tegelijk, want alles kan belangrijk zijn in hun beeld of visie. die multi-focus helpt hen ook om nieuwe verbanden te leggen en nieuwe ideeën te bedenken. mensheid floreert bij diversiteit Zo kunnen we het hele lijstje van de zogenaamd zwakke eF’s bij conceptueel denkers afgaan. maar waar het ons vooral om gaat is dat we met het oefenen van deze zogeheten executieve functies weer aan een norm moeten voldoen. de norm van de meerderheid. Waarom portret sJAn en GertrudIe

31 Online Touch DE DWANGBUIS VAN DE EXECUTIEVE FUNCTIES Home


You need flash player to view this online publication